Baraniec

piątek, 18 listopada 2011

Hala Gąsienicowa na zamknięcie sezonu

To był dwudniowy wypad w Tatry z myślą godnego zamknięcia tegorocznego sezonu.  Wyjeżdżając w piątek późnym popołudniem trochę obawialiśmy się dojazdu do Zakopanego, zwłaszcza że rozpoczynał się długi weekend przed Dniem Wszystkich Świętych. O dziwo, przejazd miło nas zaskoczył, zajmując niewiele więcej niż półtorej godziny.

Plany na wycieczki ograniczyły nieco warunki pogodowe. Od paru dobrych dni w Tatrach a zwłaszcza w wyższych partiach leżały spore ilości śniegu. Odpadały więc bardziej zaawansowane wyjścia.
Na pierwszy dzień zaplanowaliśmy więc nieco sentymentalną wędrówkę na Halę Gąsienicową z przejściem przez Przełęcz Karb.
Na dzień dobry przywitała nas piękna, słoneczna pogoda. Mimo lekkiego mrozu ruszyliśmy ochoczo w kierunku przystanku busów aby zabrać się do Kuźnic. Nie przypomina to już przygód, jakie dane nam było przeżywać w późnych latach 80-tych, kiedy to z trudem udawało się zapakować do jeżdżącego z porażającą częstotliwością autobusu PKS. Często z tego powodu wybieraliśmy wariant pieszy i do Kuźnic maszerowaliśmy, wykorzystując napęd własnych silniczków ;-).

Tak więc start w Kuźnicach i przejście Doliną Jaworzynki. Baaardzo dawno temu tam byłam. A dolina o poranku wyglądała przepięknie. Trawa pobielona szronem, jesienna niemalże eteryczna mgła i cudowna feria kolorów na drzewach. No i to co niespotykane w sezonie – turystyczne pustki. Na szlaku mijamy zaledwie kilka osób.
Dolina Jaworzynki
Odpoczywamy chwile na Przełęczy między Kopami aby ruszyć w kierunku Hali, która wyłania się stopniowo z całym otaczającym ją majestatycznym amfiteatrem. Uwielbiam ten widok. To bez wątpienia jedna z najpiękniejszych dolin w Tatrach.
Jest coraz cieplej, zachwyca piękne niebo, choć warunki fotograficzne należą do tzw. niełatwych – słońce prosto w twarz, nisko nad szczytami. Cieszę się jak dziecko znajomymi widokami, dzielimy tę radość  z Piotrkiem, który jest tu po raz pierwszy.
Tuż przed dojściem do Przełęczy między Kopami
  na Przełęczy między Kopami
Wyłania się otoczenie Hali Gąsienicowej
Betlejemka
  otoczenie Hali Gąsienicowej
Idziemy od razu w kierunku Czarnego Stawu. Tu na szlaku ani żywej duszy – niespotykane. Miejscami jest dość ślisko i trzeba bardzo uważać. Czarny Staw odkrywamy przed Piotrkiem tak jak przed laty odkrył je przede mną mój jeszcze wtedy nie mąż. Ostatnią morenę pokonywałam z przysłoniętymi oczami, po to aby zobaczyć to miejsce w całej okazałości, aby ogarnąć to wszystko jednym spojrzeniem i zapamiętać do końca życia.

Piotrek zachwycony.

Nad stawem odpoczywa kilka osób. Odpoczywamy więc i my. I znów jak kiedyś wzruszam się w tym miejscu, chłonę to całe piękno łapczywie.
dojście nad Czarny Staw Gąsienicowy
Czarny Staw Gąsienicowy
Chwilę później ruszamy dalej na szlak. Przełęcz Karb zdobywa się stromym podejściem w ciągu mniej więcej pół godziny. Nie mija 5 minut kiedy nad staw zaczynają wpełzać pierwsze niskie chmury. Nieco później ogarnia nas gęsta mgła i gdzie nie spojrzeć dookoła nie widać absolutnie nic. No cóż… to chyba koniec widoków – dobre i to co widzieliśmy do tej pory.
  Czarny Staw Gąsienicowy ze szlaku na Przełęcz Karb
  na szlaku na Przełęcz Karb
  przed dojściem na Przełęcz Karb
Na przełęczy mamy jednak szczęście bo powoli coś się zaczyna wyłaniać. Nad nami wznosi się stromo Kościelec, a nieco dalej góruje Świnica. Odsłania się również kocioł ze Stawami Gąsienicowymi.
Zjadamy tradycyjnie czekoladę i schodzimy w dół. Miejscami idziemy po kostki w śniegu a krajobraz wokół zmienia się niemalże z minuty na minutę. Przyznam szczerze, że ten odcinek, który zdobywałam już lata temu pamiętam bardzo słabo. Kojarzę go jednak doskonale z wycieczką na Kościelec, która odbyła się dzień po najbardziej mokrej wyprawie życia – wejściu na Świnicę.
Kościelec
Stawy Gąsienicowe
Nad Zielonym Stawem Gąsienicowym
Zielona Dolina Gąsienicowa
Niestety słońca już nie oglądamy tego dnia. Docieramy do schroniska Murowaniec, gdzie rozgrzewamy się gorącą kawą. Jeszcze tylko pamiątkowa pieczątka do książeczki GOT naszej pociechy i wracamy na szlak. Tak pięknie skąpany w porannym słońcu amfiteatr jest teraz całkowicie zasnuty gęstymi chmurami. Na grani Boczania – bo ten wariant wybraliśmy jako zejściowy - trochę wieje. Do Kuźnic docieramy lekko umordowani,  zwłaszcza stromymi, mocno wyboistymi fragmentami na szlaku.
Przed dotarciem do naszego mieszkanka zaopatrujemy się jeszcze w przydrożnej cukierni w dodatkowe, słodkie kalorie ;-)
idzie nowe... czy lepsze?